به سایت شرکت مبتکران عصر نوین پاسارگاد (مانا) خوش آمدید

چگونه طول عمر باتری های یو پی اس را افزایش دهیم؟

مقاله ای در خصوص نحوه و شرایط نگداری باتری ups و افزایش طول عمر باتری در کابینت باتری های دستگاههای یو پی اس مقایس بزرگ?

هنگام استفاده از سیستم یو پی اس (UPS) ، اکثر اپراتورهای یو پی اس معتقدند که نیازی به نگهداری باتری ها نیست. با این حال ، داده ها نشان می دهد که نسبت خرابی دستگاه UPS یا عملکرد غیرعادی دستگاه ناشی از خرابی باتری حدود 30 درصد  است. بنابراین نحوه استفاده و نگهداری مناسب از باتری یو پی اس برای افزایش طول عمر باتری و کاهش میزان خرابی سیستم یو پی اس  اهمیت بالایی دارد.

حفظ دمای مناسب محیط باتری UPS :

دمای محیط عامل مهمی است که روی عمر مفید باتری ها تأثیر می گذارد. به طور کلی ، دمای محیط مطلوب و استاندارد اعلامی تولید کنندگان باتری بین 20 ℃ تا 25 است. اگرچه افزایش دما می تواند ظرفیت تخلیه باتری ها را بهبود بخشد ، اما هزینه آن در واقع کوتاهتر شدن عمر باتری است. طبق نتایج آزمایش ، هرگاه دمای محیط بیش از 25 ℃ باشد ، عمر باتری برای هر 10 ℃ افزایش دمای محیط به نصف کاهش می یابد. در حال حاضر ، باتری های مورد استفاده توسط ups ها عموماً باتری های سرب اسیدی sealed lead acid هستند که نیازی به نگهداری ندارند و عمر مفید آنها برای 5 سال طراحی شده است که تنها در شرایط استاندارد محیط اعلام شده توسط تولیدکنندگان باتری قابل دستیابی است. اگر شرایط محیطی مغایر با استانداردهای تعریف شده تولید کننده باتری باشد تفاوت زیادی در طول عمر آنها وجود خواهد داشت. علاوه بر این ، افزایش دمای محیط فعالیت شیمیایی داخل باتری ها را تقویت می کند که باعث تولید انرژی گرمایی زیادی می شود و باعث افزایش دمای محیط شده و این چرخه معیوب باعث کوتاه شدن عمر باتری UPS و احتمال خرابی دستگاه یو پی اس می شود.

شارژ و دشارژ باتری UPS

ولتاژ شناور و ولتاژ تخلیه در باتری های یو پی اس در هنگام خروج از کارخانه به مقدار نامی تنظیم شده است ، در حالی که با افزایش بار جریان تخلیه افزایش می یابد ، بنابراین مقدار بار یو پی اس همیشه کنترل و کمتر از 80% تنظیم شود ، مانند کنترل تعداد رایانه ها و سایر دستگاه های الکترونیکی. به طور کلی بهتر است که مقدار Load  بیش از 60٪ بار نامی ups نباشد که در این مقدار بار تخلیه بیش از حد در جریان تخلیه باتری های یو پی اس وجود نخواهد داشت.

از آنجا که ups بطور مداوم به برق شهری متصل است ، باتری ها برای مدت طولانی در شرایط اتصال مدوام به منبع تغذیه با کیفیت بالا و بدون خاموشی ، در شارژ شناور خواهند بود که منجر به کاهش فعالیت باطری یو پی اس خواهد شد عدم تبدیل بین انرژی شیمیایی و انرژی الکتریکی ، باعث فرسودگی و کوتاه شدن عمر مفید باتری های UPS خواهد داشت بنابراین ، باتری های UPS باید هر 2-3 ماه کاملاً تخلیه شوند و زمان تخلیه بستگی به ظرفیت و بار باتری دارد. پس از تخلیه کامل بار ، باتری های UPS باید طبق قوانین بیش از 8 ساعت شارژ شوند.

♦  استفاده از امکانات نرم افزاری ارتباطی در دستگاه UPS برای نظارت بر باتری

در حال حاضر ، اکثر یو پی اس های بزرگ و متوسط ​​دارای نرم افزار مانیتورینگ دستگاه یو پی اس بوسیله میکرو کنترلر ها هستند. میکرو کنترلر ها می تواند با نصب نرم افزار مربوطه روی میکرو کامپیوتر ، اتصال UPS از طریق پورت های سریال به یک سیستم کامپیوتر و سرور تحت پشتیبانی یو پی اس و اجرای برنامه مانیتورینگ تمام عملکرد یو پی اس را کنترل کند ، عملکردهای اصلی شامل پرسش اطلاعات ، تنظیم پارامترها ، تنظیم زمان ، خاموش شدن خودکار و هشدار است. از طریق پرسش اطلاعات ، می توان اطلاعاتی مانند ولتاژ ورودی یو پی اس ، ولتاژ خروجی UPS ، مقدار بار مصرفی ، نسبت استفاده از ظرفیت باتری ، دمای داخلی و فرکانس ورودی و خروحی را بدست آورد. از طریق تنظیم پارامتر ، ویژگی های اساسی UPS ، مدت زمان باتری و زنگ هشدار زمان تعویض باتری ها را می توان تنظیم کرد. با استفاده از این عملیات هوشمند ، استفاده و مدیریت دستگاه UPS و باتری های آن بسیار تسهیل می شود.

 تعداد باتری های مورد نیاز در یو پی اس های بزرگ و متوسط ​​بطور میانگین تعداد 3 تا 80 عدد یا حتی بیشتر است.تمامی این تعداد باتری توسط مدارها بصورت سری شده بهم متصل می شود و یک بسته باتری تشکیل می دهد ، بنابراین مقدار ولتاژ و نیروی مورد نیاز برای منبع تغذیه DC Bus دستگاه ups را فراهم می کند. بطور طبیعی و نرمال در حال استفاده مداوم از UPS ، کاهش عملکرد باتری ها بصورت تکی اجتناب ناپذیر است و به دلیل تفاوت عملکرد و کیفیت برخی باتریها در مدار سری شده تعداد زیاد کابینت باتری ها ، ظرفیت کلی ذخیره سازی و عملکرد جریان دهی باتریها قادر به تأمین نیازها نیست. پس توصیه میگردد بصورت دوره ای هنگامی که یک یا چند باتری در بسته باتری خراب است ، کارکنان تعمیر و نگهداری باید هر باتری را بررسی و آزمایش کنند تا باتری آسیب دیده از مدار خارج شود قبل از اینکه به یو پی اس و سایر باتریهای سالم آسیبد وارد شود.هنگام تعویض باتری های معیوب ، باید از باتری ها از همان نوع و برند مشابه سایر باتریها در کابینت باتری جایگزین شود.

شرکت مبتکران عصر نوین پاسارگاد ( مانا ) در خصوص ارائه مشاوره فنی و قرارداد پشتیبانی از سیستم های ups و سرویس دوره ای کنترل کیفیت باتری های یو پی اس را برای سازمانها و شرکتها در سراسر ایران بپذیرد.