به سایت شرکت مبتکران عصر نوین پاسارگاد (مانا) خوش آمدید

نکاتی در خصوص Netshelter, Rack Enclosures

نکاتی در باب رک : Netshelter , Rack

از آنجا که تراکم فناوری از پردازنده های اصلی mainframes به سرورهای تیغه blade servers تبدیل شده است ، نیاز به برق ، خنک کننده و بهینه سازی فضا به طور چشمگیری افزایش یافته است. رک ها ( Rack ) در ساده ترین شکل خود ، عناصر سازنده یک دیتا سنتر Data Center هستند. فناوری Cutting Edge Rack مدیریت کابل را ساده کرده و امکان نصب و انباشت عمودی تجهیزات فناوری اطلاعات ، کاهش پراکندگی سرور و به حداکثر رساندن فضای ساختمان IT را فراهم می کند. بنابراین ، نقش رک (Rack ) برای دسترسی به یک شبکه معین استراتژیک شده است. نحوه انتخاب و پیکربندی Rack ها بر قابلیت و چابکی دیتا سنتر ها تا سالها پس از اتمام نصب تأثیر می گذارد. این مقاله شما را یک قدم به درک اهمیت و تاثیری که Rack ها بر آن وارد می کند ، نزدیک می کند

استانداردهای صنعت Data Center دو نوع استاندارد برای Rack تعریف میکند :

1. استاندارد 19 اینچی

2. استانداردهای زلزله

استاندارد 19 اینچی انجمن صنایع الکترونیک (EIA) برای اطمینان از سازگاری فیزیکی بین قفسه ها ، محفظه ها و تجهیزات نصب شده روی رک Rack ، استاندارد EIA-310 را ایجاد کرد. هدف این استاندارد اطمینان از سازگاری و انعطاف پذیری در دیتا سنتر است. EIA-310 در سطح جهان برای تجهیزات نصب شده بر رک 19 اینچی استفاده می شود.
استاندارد 19 اینچی واحد  Rack Unit (U) را به عنوان فضای عمودی قابل استفاده برای قطعه ای از تجهیزات نصب شده روی رك تعریف می كند.

واحد یونیت (U) برابر با 1.75 اینچ است. اگر یک قفسه 10U توصیف شده باشد ، این بدان معنی است که فضای داخلی عمودی فیزیکی 17.5 اینچ برای نصب تجهیزات در دسترس است.
استاندارد 19 اینچی انواع مختلفی از ریل های نصب عمودی یا اصطلاحا آداپتور را برای تجهیزات استاندارد را دارا میباشد. این موارد شامل سوراخ های مربع شکل برای مهره های “قفس” (اسیر) و مهره های گیره ای ، یا سوراخ های گرد ، با یا بدون نخ می باشد.به عنوان مثال ، EIA-310 تعریف می کند که حداقل دهانه محفظه بین ریل ها 450 میلی متر (17.72 اینچ) است ، تا فضای عرض شاسی تجهیزات فراهم شود.عرض بین مراکز سوراخ های نصب تجهیزات 1.665 4 465 میلی متر است (18.31 اینچ 63 0.063 اینچ).حداقل عرض محفظه برای ایجاد فاصله برای صفحات جلوی تجهیزات / حاشیه ها / صفحه های جلو 483.4 میلی متر (19 اینچ) است
استانداردهای زلزله کد ساختمان یکنواخت (UBC) و یوروکد مشخص می کنند که چگونه محوطه ها باید در نواحی جغرافیایی که خطر بالایی برای زلزله وجود دارد ، به کف پیچ شوند.استانداردهای سیستم ساخت تجهیزات شبکه (NEBS) و موسسه استاندارد فنی اروپا (ETSI) سختگیرانه تر از UBC و Eurocode هستند و لنگر کف و ساختارهای قاب تقویت شده را برای محفظه ها مشخص می کنند

Open Frame Rack در دو نوع اساسی وجود دارد: دو پست و چهار پست

مزایا و معایب Open Frame Rack

Open Frame Rack این مزیت را دارند که دسترسی آسان به تجهیزات را دارند و می توانند به راحتی توسط مالک مونتاژ شوند. آنها همچنین یک راه حل کم هزینه و اقتصادی هستند. معایب قابل توجه فریم های Open Frame Rack عبارتند از:
آنها امنیت و حفاظت فیزیکی را فراهم نمی کنند.
تجهیزات در معرض دسترسی قرار دارد.
امکان تنظیم جریان و گردش هوای بهینه در تجهیزات متراکم یا تجهیزاتی که تولید گرمای زیادی دارند،  وجود ندارد.
قفسه Open Frame معمولاً به همرفت طبیعی برای دفع گرما به تجهیزات خنک کننده بیشتری متکی است.
با افزایش تراکم تجهیزات نصب شده بر روی رکهای فریم باز ،توانایی محدودی در حذف گرمای مورد نیاز را دارد. محفظه هایی که در بخش بعدی مطرح میشود وسیله بهبود یافته ای برای کنترل و مدیریت جریان هوا است.

NetShelter , Rack Enclosures

محفظه ها ( Rack Enclosure ) Rack ها دارای انواع مختلفی از طرح های اصلی رک سرور میباشند با این حال، بیشتر Rack ها شامل درهای جلو و عقب ، پانل های جانبی و سقف هستند. در داخل Rack ، کانالهایی برای حرکت و گردش هوا از طریق تجهیزات نصب شده در رک ایجاد می شوند. این کانال ها قابلیت خنک کنندگی هوا را در Rack فراهم می کنند. همچنین بسته به طراحی سازنده ، ممکن است گزینه های مدیریت کابل ، واحدهای توزیع برق PDU ، دستگاه های محافظت از برق UPS، دستگاه های خنک کننده Cooling ، سیستم های مدیریت محیط زیست Environmental Management و سایر لوازم جانبی باشد.

Server Enclosure 

این اسلاید نمونه ای از رک سرور را نشان می دهد. اندازه های مختلف Server Rack برای پلن های مختلف وجود دارد و بطور معمول اکثر طراحان از Rack های سرور با ابعاد 42U یونیت و x 600 mm عرض x 1070 mm عمق استفاده می کنند. در این نوع Rack ها محفظه های سرور عمیق تر شده اند تا چگالی بالاتر قدرت و کابل کشی را پشتیبانی کنند.در برخی از پلن ها که دارای تراکم کابل بالا هستند ، سوئیچ های شبکه را با تجهیزات سرور ترکیب می کنند یا به جای خنک کننده جلو به عقب ، از خنک کننده کنار هم  side-to-side cooling استفاده می کنند. این برنامه ها به محفظه هایی با عرض بیشتر از 600 میلی متر نیاز دارند. بعضی از اتاق سرور هایی که سقف بلند دارند ممکن است اجازه دهند تا Rack هایی به ابعاد 48 U بکار برده شود .هنگام استفاده از Rackهای بلند (42 یونیت بالاتر) ، در مورد مقررات ایمنی و آبپاش های مهار آتش محتاط باشید